Doelgroep:
Openbare functionarissen, scholen, en maatschappelijke organisaties.
Inhoud:
- Workshop: Begrip van de definitie van foltering volgens het Verdrag:
Deelnemers krijgen een uitgebreide uitleg over de juridische en ethische definitie van foltering, zoals vastgelegd in het Verdrag tegen foltering en andere wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing. Dit biedt een solide basis om het concept en de gevolgen van foltering te begrijpen. - Workshop: Casussen waarin deelnemers leren om mensenrechtenschendingen te herkennen:
Interactieve casestudies helpen deelnemers om situaties te identificeren waarin mensenrechten in gevaar kunnen zijn. De focus ligt op praktische herkenning van misstanden binnen verschillende contexten, zoals detentie, onderwijs en rechtshandhaving. - Rolspellen om situaties te oefenen waarin ethische keuzes nodig zijn:
Deelnemers worden uitgedaagd om in realistische scenario’s beslissingen te nemen die ethische dilemma’s belichten. Dit bevordert het vermogen om moreel verantwoorde keuzes te maken en deze te implementeren in de praktijk.
Waarom:
Deze workshop biedt een interactieve manier om bewustwording te vergroten en directe vaardigheden te ontwikkelen. Het benadrukt samenwerking en dialoog, wat cruciaal is om mensenrechtenschendingen te voorkomen en ethisch handelen te waarborgen. Deze aanpak weerspiegelt de kernwaarden van De Kamer van Sociale Waarden: respect, inclusie en gedeelde verantwoordelijkheid.
Ga terug naar het bericht. Het Participatieplatform van De Kamer van Sociale Waarden – Een Hybride Opleidingsaanpak tegen Schendingen